Sluttinnlegg: Godt klassemiljø, skaper godt læringsmiljø
Hvordan kan jeg vite at eleven blir sett og forstått, hva skjer med dem som faller utenfor?
Jeg vil omformulere disse spørsmålene litt og spørre hva er samfunnets krav og forventninger til læreren?
Lærer har lover, reglemter, forskrifter og læreplaner å forholde seg til (Berghem 2010). Samt foreldrenes og elevenes interresser skal også i varetas. Læreren blir, som Atle kaller det, en underholdningsartist og bedriftsleder, samt litt sosialarbeider. Lærer - elev relasjonen i dagens skole er asymmetrisk. Det vil si at læreren er pålagt ansvaret for å velge og priotere på elevenes vegne (Bergem 2010 s. 22). Hans vurderinger bør derfor tjene til elevens fordel ved å fremme vekst og utvikling. Lærer får gjennom sin posisjon mye innsikt i hvert barns liv og må være forsiktig hvordan dette blir brukt. Det finnes nemlig en usynlig grense som ikke må overskrides i maktutøvelsen overfor elevene. Dette forholdet utfordrer lærerens sosiale sensitivitet, den yrkesetiske bevisstheten og profesjonaliteten hos læreren. Han må lytte til elevenes signaler for selv å ikke overskride denne usynlige grensen (Bergam 2010 s. 23). Den gode læreren er han eller hun som skinner som et ledende lys, viser omtanke og forståelse for andre, ser elevenes behov og former og leder dem inn i en positiv spiral.
Jeg vil avslutte med den kjente danske teologen Løgstrup som sa "Den enkelte har aldri med et annet menneske å gjøre, uten at han holder noe av deres liv i sin hånd".
Litteratur:
Trygve Bergem , Lærer i etikkens motlys, Gyldendal 2010
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar